De kroegen en clubs mochten een aantal weken geleden door de versoepelingen weer even open. En daar was iedereen onderhand wel aan toe. Een avondje stappen met je vrienden en vriendinnen, dat voelde toch al jaren geleden. Toch ervaart niet iedereen uitgaan op dezelfde manier. Veel jongeren worden tijdens het uitgaan niet met respect behandeld en zijn niet bewust bezig met bijvoorbeeld overmatig drank gebruik of agressie tijdens uitgaan. Na een periode van stilte en rust op het gebied van uitgaan was dit de kans om jongeren opnieuw aan het denken te zetten. Hoe zorgen we er nu voor dat we straks weer met ze allen op een fijne en respectvolle manier uit kunnen gaan.
Sem, Ayzea en Kimberley zijn daarom gestart met de online campagne ‘Chair Me Up’. Voor de online campagne trokken zij gewapend met een goud gedecoreerde stoel (troon), een camera en een microfoon het uitgaansgebied van Alkmaar in. Tussen 20.00 en 22.00 uur ’s avonds lieten zij verschillende jongeren mee praten over hun kijk op veilig uitgaan. Aan de hand van een spelvorm testen zij eerst de kennis van de jongeren op het gebied van veiligheid en vertrouwen. Vervolgens gaan zij met verschillende interview vragen dieper in op de ervaring die de jongeren tot nu toe hebben meegemaakt. Bekijk hieronder de eerste aflevering.
De online campagne is uitgevoerd via verschillende sociale media kanalen o.a YouTube, Tik Tok en Instagram. In totaal hebben we meer dan 4.000 jongeren met de campagne weten te bereiken. Daarnaast zijn er verschillende samenwerkingen opgezet met lokale ondernemers. Deze ondernemers hebben de prijzen gesponsord die jongeren konden winnen als zij mee deden met de video. De belangrijkste sponsoren waren, Poppodium Victorie, Mama Pepino en de gemeente Alkmaar.
Aangezien de video’s naast een vermakelijke rol ook een voorlichtende rol hadden, is er contact gezocht met CCV en Unity. Zij worden dan ook in alle video’s genoemd en worden jongeren in de beschrijving doorgestuurd naar de websites van CCV en Unity.
Resultaat: Online campagne met meer dan 4.000 bereikte jongeren
Fase: Afgerond
Ook een tof project starten? Stuur ons dan een berichtje of doe wat inspiratie op!