The Power of Positivity
2,7 miljoen jongeren, zoveel wonen er in Nederland. Zij behoren enerzijds tot de gelukkigste van Europa, toch ervaren veel jongeren school en prestatiestress. De mentale gezondheid van jongeren lijkt mede door de corona onder druk te staan. Rianne, Hidde, Nikita en Meggy willen met hun project ‘The Power of Positivity’ de druk op jongeren verminderen en de quarter life crisis bespreekbaar maken.
The Power of Positivity is een online campagne gekoppeld aan een afsluitend live evenement. De stagiaires van STAD Alkmaar zijn aan de slag gegaan om zowel fysiek als online jongeren een positiever zelfbeeld te geven. Online door middel van positieve en negatieve posts te plaatsen op hun Facebook en Instagram pagina. Dit om jongeren meer bewust te maken van bepaalde denkpatronen en om online het gesprek aan te gaan.
Fysiek door een samenwerking aan te gaan met meetingspace ‘Laatmakers‘. Samen met deze culturele locatie is een silent disco opgezet die door middel van kunst en muziek jongeren met elkaar in contact bracht. Een losse silent disco is niet STAD genoeg. Om deze reden zijn er samen met een aantal jongeren vanuit SLASH en Artiance verschillende kunstobjecten gemaakt. Kunstobjecten als de positiviteit en negativiteit muur, de gouden wensboom en de kunstkaartjes moesten de jongeren op een ludieke manier opnieuw met elkaar laten connecten.
Zo kreeg iedereen bij binnenkomst een kaartje waar een kunstfiguurtje op stond wat correspondeerde aan één andere bezoeker. Vond je je mede-kaartje dan kon je een shotje ophalen bij de bar en moest je de vraag die achterop het kaartje stond aan elkaar stellen. Als laatste was er een photobooth waar polaroid foto’s gemaakt werden. Deze photobooth stond in het teken van #jijbentgoud. Deze hashtag gebruikte wij door de hele campagne heen. De polaroids plaatsten jongeren met de #jijbentgoud op hun Insta.
In de aanloop naar het evenement zijn de stagiaires meerdere dagen samen met de kunstenaars gaan flyeren in de stad. Tijdens deze flyer middag probeerden zij door middel van kunst het event te promoten en het gesprek aan te gaan met de jongeren.
Bekijk hiernaast de aftermovie van de eerste editie op 30 september.
Op 30 september vond de eerste editie plaats en was met meer dan 70 bezoekers over de hele avond een groot succes. De jongeren waren ontzettend enthousiast. Alle spelletjes en kunstobjecten die zijn bedacht werden goed gebruikt en samen met laatmakers wordt al gekeken naar een volgende editie. Zo willen de stagiaires van STAD Alkmaar de komende periode nog veel meer jongeren via hun evenementen en online opnieuw in hun kracht zetten.
Ook een tof project starten? Stuur ons dan een berichtje of doe wat inspiratie op!
Thema: Quarterlife Crisis
Resultaat: Een Silent Disco event voor jongeren met de focus op positiviteit!
Fase: Afgerond