Verbinding verbrokenHeb jij ook een goed idee?

Verbinding Verbroken

Hoe maak je jongeren bewust van het verhaal achter hun online wereld? Ze komen van alles tegen tijdens het scrollen op Instagram, Facebook, TikTok, etc. Door de grote hoeveelheid prikkels en informatie komt het verder nadenken wat je leest of ziet vaak op de tweede plek. Is het wel waar wat ik lees? Ben ik het wel eens met deze mening? Die perfecte foto kan toch niet alles zijn? Door hierover na te denken zullen jongeren minder vergelijken en vaker nadenken over wat zij zelf eigenlijk vinden. Hierdoor blijven ze mediawijs en laten ze zich niks wijsmaken. Hoe mooi zou het zijn als je sociale media platformen bewuster zou gebruiken.

Senna, Jonne en Wan Dong, hebben hiervoor een interactief boek, genaamd: “Verbinding Verbroken”, bedacht. In het boek staan 52 zelf bedachte opdrachten. Voor elke week één opdracht. Zo heb je altijd een opdracht om uit te voeren, maar neemt het niet té veel tijd in beslag. Door deze opdrachten willen zij jongeren bewuster maken van het mobiele gebruik en sociale media.

In “Verbinding Verbroken” vind je diverse opdrachten, zoals het bijhouden van je sociale media gebruik door grafieken in te vullen, hiermee houd je de hoeveelheid scrollen binnen de perken. Naast het bijhouden van de hoeveelheid van je gebruik, kan je ook een opdracht tegenkomen waarbij je bewuster moet nadenken over de foto’s en berichten die je online tegenkomt. Zo kan een opdracht bijvoorbeeld zijn om bij drie ‘perfecte plaatjes’ op Instagram voor jezelf een verhaaltje te schrijven over de negatieve dingen die de desbetreffende influencer moest doorstaan om tot de foto te komen. Een ander voorbeeld kan zijn om de drie vurigste Facebook comments die je die week tegenkomt op te schrijven en deze te weerleggen. Naast opdrachten zijn er tips en feitjes te vinden over onderwerpen zoals de filterbubbel, deepfake, fake news en cybercrime. 

Senna, Jonne en Wan Dong hebben dmv de opdrachten in het boek een workshop gegeven op het Luzac in Den Haag. De leerlingen en de docenten waren hier erg enthousiast over. We raden het dan ook zeker aan om dit boek te gebruiken in de klas. De doelgroep is voor tieners tussen de 12-15 jaar.

Na het lezen en invullen van “Verbinding Verbroken” zijn de lezers wijzer over hun mediagebruik en invloed van sociale media op hun leven. De lezers hebben aan het eind van het boek hun doel behaald die ze in het begin hebben opgeschreven. Dit kan zijn: kortere schermgebruik ten opzichte van een half jaar geleden, jezelf minder vergelijken met foto’s van anderen of dat je uit je filterbubbel bent gestapt. Door “Verbinding Verbroken” willen wij dat jongeren bewuster worden van sociale media en alles wat daarbij komt kijken, zodat er een balans is tussen online en offline.

Het doe boek kan voor eigen gebruik zijn, gebruikt worden als lesboek in de klas, of voor ouders die hun kinderen meer bewust willen maken. Onderaan de pagina vind je een link waar je het boek kunt downloaden. Alle opdrachten waar een huisje achter staat, zijn opdrachten voor thuis. Alle andere opdrachten (zonder huisje) kunnen klassikaal gebruikt worden.


Volg ons op Instagram voor meer info.

Thema: Samen Sociaal Online
Resultaat: Een doe-boek dat jongeren een jaar lang kunnen gebruiken om op een leuke en laagdrempelige manier meer inzicht en grip op hun online gedrag te krijgen! Ook geschikt voor docenten, jongerenwerkers of zelfs ouders!
Fase: Afgerond