Behind trapped YouthHeb jij ook een goed idee?

Behind Trapped Youth

Behind trapped youth – In het afgelopen jaar is schokkend veel nieuws over jeugdcriminaliteit. Zo heeft heeft een 15 jarige jongen een meisje van 14 neergestoken in Rotterdam. Een 12 jarige een leeftijdsgenoot gestoken en beroofd. En zijn er drie tieners veroordeeld met een poging tot doodslag in Zeeland. Een moord die ons allemaal recent heeft opgeschrikt was die op Peter R. de Vries. De moordenaar was maar 21 jaar op dat moment. 

Raffi, Shakira en Andre wilden jongeren bewust maken van hoe de criminele wereld in elkaar zit, hoe de situatie in een jeugdgevangenis is en hoeveel impact dit kan hebben op hen en de omgeving. Zo hoopten ze dat de jongeren elkaar en zichzelf motiveren om niet de stap te nemen het criminele circuit in te gaan. 

Behind Trapped Youth
Ondermijning is tegenwoordig een groot maatschappelijk probleem en start vaak in de tienerjaren van de jongeren. Ondermijning houdt in dat jongeren worden beïnvloed door de daden van criminelen binnen de samenleving en zo de criminele richting in gaan. Het project Behind Trapped Youth maakt jongeren bewust van hoe de criminele wereld in elkaar zit, hoe de situatie in een jeugdgevangenis is en hoeveel impact dit kan hebben op hen en de omgeving. 

Campagne
Behind Trapped Youth is opgezet om het verhaal van jongeren die vast zitten naar buiten te brengen. De campagne zag er als volgt uit: er zijn interviews gehouden met de jongeren om zo achter de verhalen te komen die er bij de jongeren spelen. Vervolgens is er een site gemaakt waarop al de persoonlijke verhalen van de jongeren staan.

Om deze verhalen zoveel mogelijk naar buiten te brengen zijn er aansprekende posters en stickers designed en overal opgehangen in de stad, scholen en jongerenplekken. Op deze posters en stickers staan quotes van de jongeren en QR-codes die de de lezer naar de site brengt waar zij al de interviews kunnen vinden.

Voor de campagne hebben we hulp gekregen van Multicopy en het Financieele Dagblad (FD). 

  • De posters en stickers die er nodig waren om de campagne zo groot mogelijk uit te rollen hebben de jongeren van STAD allemaal gesponsord gekregen van Multicopy in Haarlem. 
  • Het Financieele Dagblad (FD) vond het een erg mooi project. Daarom hebben ze geholpen met de interviews en het uitschrijven ervan. 

Beïnvloeden
Het doel van dit project was om de omstandigheden binnen een jeugdinstelling aan het licht te brengen en hoe de jongeren daar belanden. Door een beeld en verhaal te koppelen aan de jongeren wordt het voor de jongeren buiten de gevangenis een stuk persoonlijker en wellicht herkenbaarder. De jongeren Andre, Raffi en Shakira hopen dat met deze verhalen jongeren en ook hun opvoeders worden geraakt zodat het ze een positieve manier gaat beïnvloeden. 

Op onze Insta staan een aantal foto’s en dit is de link naar de website van Behind Trapped Youth om de hele interviews te lezen! Zie hier ook onze toffe nieuwe promovideo.

Thema: Ondermijning
Resultaat: Campagne en site met verhalen van jongeren achter de tralies
Fase: Afgerond