Heb jij ook een goed idee?

Politics in 30 Seconds

Ons plan was om ervoor te zorgen dat jongeren snel maar effectief een partij vinden die hen aanspreekt.  Wij wilden de jongeren in Haarlem motiveren om daadwerkelijk te gaan stemmen, door ze op een leuke manier te informeren over de Haarlemse partijen. Wij hebben politici (het liefst zo jong mogelijk) van minimaal 6 partijen, gevraagd om een korte pitch video op te nemen die wij vervolgens in een korte commercial verwerkt hebben en uitgezonden hebben. 

Deze commercial was gericht op jongeren dus zorgden wij ervoor dat de beelden op een leuke manier te bekijken waren. Om de aandacht van de jongeren te trekken, hebben wij met echte politici korte pitches opgenomen (30 seconden), waarin zij vertelden wat hun partij voor jongeren kan betekenen. Hier hebben wij voor gekozen omdat er uit onderzoek is gebleken dat jongeren al snel hun aandacht verliezen. Op het moment dat een video te lang duurt, zijn zij snel geneigd om de video weg te klikken of door te scrollen.  De bedoeling is dat de korte pitch video’s er voor zorgen dat de jongeren een plek hebben waar kort, maar krachtig de plannen op een rijtje staan.

Daarnaast hebben wij alle politici op een unieke plek gefilmd, zodat de pitch-video’s niet te eentonig zouden zijn. Denk hierbij aan mooie en intrigerende achtergronden zoals boven op de Bavo kerk of met grappige opvallende accessoires  of voorwerpen die te zien zijn in de video, zoals een gekke muts. Dit zal ervoor zorgen dat jongeren sneller de video zullen bekijken, omdat het er interessanter uit ziet.

Campagne

Na het maken van de video met de Haarlemse partijen hebben wij deze op veel plekken getoond waar jongeren zich bevinden. Daarnaast hebben wij de politici ook gevraagd om de video’s te delen via hun eigen kanalen aangezien het om hun campagne gaat. Uiteindelijk gaan Inholland Haarlem en Nova College Haarlem de commercial in de pauzes draaien op hun scholen om zo de jongeren te bereiken daar. Daarnaast is de commercial al meer dan 10 duizend keer bekeken via onze social media kanalen.

Thema: hoe halen we de 100%?
Resultaat: Haarlemse jongeren informeren over partijprogramma's
Fase: Uitvoering