Interactive Influence
Om jongeren bewust te maken van wat (in dit geval) online reacties doen, organiseerden wij een livestream. Tijdens deze livestream lieten we kijkers een dag bepalen voor de persoon/influencer die mee wilde doen. Wanneer mensen online reacties plaatsten, is de drempel lager om te pesten dan in het echt. Doordat mensen waarschijnlijk bizarre opdrachten geven, konden we laten zien hoe mensen omgingen met hun online anonieme machtspositie.
Wij streamden een dag lang en lieten kijkers bepalen wat we die dag moesten doen. De kijkers konden bijvoorbeeld de locatie bepalen en wat we moesten uitvoeren op die locatie. Ze zouden ons bijvoorbeeld naar het strand kunnen sturen en ons laten zwemmen in de kou, et cetera. Als het mogelijk was, lieten we een influencer streamen zodat we meer media-aandacht konden krijgen. We verwachtten positieve reacties, maar ongetwijfeld ook negatieve reacties, bijvoorbeeld opdrachten die niet leuk waren om uit te voeren. De merkwaardige reacties konden we gebruiken als voorbeelden van hoe je je niet moet gedragen op sociale media. We documenteerden de livestream en interviewden de mensen die meededen, zodat we dieper konden ingaan op hoe de reacties de emoties van de streamers beïnvloedden.
Wij zijn zelf gaan streamen, we deden dit op het platform: TikTok. Al lukte het ons om een influencer mee te laten doen, dan zouden we streamen op het platform van zijn of haar keuze zodat we zeker wisten dat we kijkers zouden hebben.
We hebben de livestream gepromoot op sociale media, vooral Instagram en TikTok. We verwachtten dat we daar het meeste bereik zouden hebben, aangezien jongeren daar dagelijks veel gebruik van maken. Als het ons lukte om een influencer te regelen die de livestream wilde uitvoeren, zouden we reclame maken via zijn naam, aangezien de influencer invloed had.
Thema: #hiernietResultaat: -
Fase: Uitvoerfase