Heb jij ook een goed idee?

FactCheck Battle!

Onlangs hebben wij met succes een Slimpact-project afgerond in opdracht van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Het thema was digitale weerbaarheid, een onderwerp dat steeds belangrijker wordt in een tijd waarin digitale bedreigingen, zoals phishing, datalekken en nepnieuws, onze samenleving beïnvloeden. Voor dit project kozen wij ervoor om ons specifiek te richten op nepnieuws en het herkennen ervan.

Waarom nepnieuws?

Als jongeren weten wij hoeveel tijd onze generatie online doorbrengt en hoe makkelijk desinformatie ons gedrag en onze meningen kan beïnvloeden. Het is cruciaal dat jongeren leren om kritisch om te gaan met wat ze online tegenkomen. Ons doel was niet alleen om bewustwording te vergroten, maar ook om praktische handvatten te bieden waarmee jongeren en anderen nepnieuws kunnen herkennen.

De FactCheck Battle

Om het bewustzijn te vergroten, hebben we de FactCheck Battle georganiseerd. Dit was een interactieve quiz waarbij deelnemers in slechts 2-3 minuten moesten bepalen of een nieuwsbericht echt of nep was. De quiz werd gehouden op openbare plekken, zoals winkelcentrum Schalkwijk en Pathé Haarlem, zodat we een breed publiek konden bereiken.

Hoe werkte het?

  1. Deelname: Voorbijgangers konden deelnemen aan een quizstation, waar ze korte nieuwsfragmenten zagen (zoals koppen, afbeeldingen of video’s). Ze moesten kiezen: waar of nep? Direct na hun keuze kregen ze feedback met een uitleg over waarom een bericht nep was.
  2. Educatief element: Na afloop kregen deelnemers tips over hoe je nepnieuws kunt herkennen, bijvoorbeeld door te controleren of een bron betrouwbaar is.

3. Actie ondernemen: Aan het einde van de quiz werden deelnemers uitgenodigd om een flyer mee te nemen of een enquête in te vullen. Van die enquête hebben wij de ‘’Record of Facts’’ van gemaakt. De ‘’Record of Facts” hebben wij opgestuurd naar bestuursleden van Haarlem.

Resultaten

Het evenement werd gehouden op 5 en 8 november en was een groot succes. Op 5 november waren er 100 mensen die het evenement hebben gezien, waarvan 50 deelnamen aan de battle. Op 8 november hebben 800 mensen de FactCheck Battle gezien, en daarvan hebben 200 mensen tegen elkaar gebattled.

Deelnemers vertelden ons dat ze het leerzaam vonden en dat ze nu beter begrijpen hoe ze nepnieuws kunnen herkennen. Daarnaast hebben 65 mensen de enquête ingevuld om dit onderwerp op de politieke agenda te zetten. Verder kunnen de mensen die hebben deelgenomen zich in de toekomst beter wapenen tegen nepnieuws.

Thema: digitale weerbaarheid
Fase: Afgerond