In het project Haarlem: Future Faces worden de verhalen van jonge Haarlemmers belicht die de toekomst van de stad vormgeven. Wat zijn de frisse perspectieven van deze nieuwe generatie, en hoe zien zij de culturele scene van Haarlem? Op welke plekken vinden jongeren hun vermaak, en waar kan de stad nog verbeteren? Door middel van gesprekken en portretten worden de mensen die de cultuur van morgen vormgeven in de spotlight gezet. Welke inzichten delen ze over hun persoonlijke ervaringen, en welke richting hopen ze dat Haarlem zal inslaan?
“Bij live muziek verdwijnt het individualisme, dat is het mooiste van muziekmaken”
Dit keer spreken we met Maud (ook wel bekend onder artiestennaam MAUDÉ), een veelbelovende muzikant en student aan het conservatorium in Haarlem. We ontmoeten elkaar in natuurgebied Spaarnwoude, een plek waar ze vaak komt om tot rust te komen en inspiratie op te doen. “’s Ochtends doe ik hier vaak een hardlooprondje, maar soms kom ik gewoon voor een wandeling,” zegt ze met een glimlach. “Toen ik hier kwam wonen, ben ik direct de stad gaan verkennen. Zo heb ik ook dit plekje ontdekt”. Maud, afkomstig uit de regio Rotterdam, woont nu twee jaar met veel plezier in Haarlem Noord samen met een groep medemuzikanten. Naar haar zeggen is Haarlem een prettige stad om in te wonen, al was het wel even wennen geweest. Het conservatorium bracht haar naar deze omgeving, en de sfeer in de stad en het samenwonen met anderen maakt dat ze zich er snel thuis heeft gevoeld. Voor haar is het gevoel van gemeenschap cruciaal, zowel in haar dagelijks leven als in haar muziek. Hoewel ze zichzelf niet als religieus omschrijft, spreekt de gemeenschap die in een kerk ontstaat haar enorm aan. “Dat gevoel van samenhorigheid, dat mis ik soms in de samenleving. Tegenwoordig is iedereen veel met zichzelf bezig. Maar bij live muziek, bijvoorbeeld, verdwijnt dat individualisme. Dan is het net alsof je in een kerk bent. Dat is het mooiste van muziekmaken”.
Maud leeft voor het moment dat ze samen met anderen op een podium kan staan en de energie van het publiek kan voelen. Voor haar staat de waarde van een live-optreden boven alles. “Ik vind live performen veel belangrijker dan online streams,” vertelt ze. Online platforms en streamingdiensten bieden muzikanten tegenwoordig veel kansen om gehoord te worden, maar Maud ziet dit niet als haar hoofddoel. Ze is gefocust op de ervaring die ontstaat wanneer mensen zich op een diepere manier verbinden door middel van muziek. “Ik vind het heel belangrijk om mezelf kwetsbaar op te stellen, zo schep je een diepere band met een ander,” legt ze uit.Dit persoonlijke aspect van haar werk reflecteert ook in haar voorkeur voor het performen in bandverband. Het liefst werkt Maud samen met anderen, en vindt ze het belangrijk dat elk bandlid een unieke, onvervangbare bijdrage levert. “In een band zijn mensen niet vervangbaar. Een arrangement zou niet hetzelfde zijn zonder een specifiek bandlid, en dat maakt het bijzonder. Ik probeer echt iedereen erbij te betrekken.”
Haar creatieve pad begon op de vrije school, waar ze leerde dat niks ‘raar’ is. Die ervaring gaf haar het vertrouwen om zichzelf als artiest te ontwikkelen, en haar opleiding aan het conservatorium hielp haar om haar creativiteit verder uit te diepen. “In mijn eerste jaar op het conservatorium werd ik geconfronteerd met alles wat ik moeilijk vond in het leven. Maar ook die intense onderwerpen helpen mij in mijn muziek.”
Maud krijgt via het conservatorium kansen om op te treden, zoals afgelopen zomer op “Zomer op het Plein” in Alkmaar. Nu bereidt ze zich voor op haar auditie voor Noorderslag, een kans die ze ook via school heeft gekregen. Toch heeft ze het idee dat er nog meer mogelijkheden voor haar zouden kunnen zijn, mits er meer samenwerking zou zijn tussen muziekinitiatieven in Haarlem. “Er zijn soms wedstrijden of oproepen voor beginnende muzikanten, maar daar ben ik dan niet op tijd van op de hoogte,” vertelt ze. Maud vindt het jammer dat Haarlem nog niet heel veel mogelijkheden biedt voor beginnende muzikanten zoals zijzelf. Voor optredens kan ze bijvoorbeeld terecht bij Stiels, maar dat past minder goed bij haar muziekstijl. “Phil zou bijvoorbeeld een mooie plek zijn, of zoals in TivoliVredenburg waar ze de Rabo Stage hebben en oproepjes plaatsen voor muzikanten. Dat mis ik hier.”
Voor Maud zou het ideaal zijn als er in Haarlem meer mogelijkheden zouden komen voor breed scala aan artiesten, van gevestigde namen tot opkomende talenten. Ze hoopt dat zulke initiatieven meer samenwerking en zichtbaarheid krijgen. Ondertussen blijft ze zelf op zoek naar plekken en podia, niet alleen om op te treden, maar ook om haar netwerk uit te breiden in Haarlem. “Ik zou ook heel graag mijn muziek willen koppelen aan mensen om me heen, bijvoorbeeld door samen te werken met een kinderkoor. Maar het lijkt soms lastig om de juiste mensen te vinden om projecten van de grond te krijgen.” Een steviger netwerk tussen muzikanten, organisatoren, podia en culturele instellingen. Dat is waar de stad volgens Maud naartoe zou moeten bewegen.
Ben jij een jonge, enthousiaste Haarlemmer en wil jij ook je verhaal doen bij Haarlem Future Faces? Of wil jij graag samen met STAD een project doen om Haarlem weer een stukje leuker te maken? Stuur een mail naar danielle@stad-haarlem.nl