Heb jij ook een goed idee?

Digital Battle

Haatreacties op je vrolijke Instagram post, anonieme berichten via Snapchat en AI-video’s van je favoriete artiest: op het internet kan tegenwoordig alles. Jongeren spenderen veel tijd online, en die wereld verandert razendsnel. Hoewel technologische ontwikkelingen super handig kunnen zijn, schuilen er ook veel risico’s. Om bestuurders inzicht te geven in de uitdagingen waar jongeren vandaag de dag mee te maken hebben, hebben wij Digital Battle in het leven geroepen: een escape room over digitale weerbaarheid. 

Digitale weerbaarheid draait om hoe je jezelf het beste kunt beschermen tegen de gevaren van het internet. En die zijn er volop. Denk aan doxxing, waarbij al je persoonlijke gegevens openbaar worden gemaakt, of digitaal stalken waarbij je continu gevolgd wordt (tracking). Daarnaast bestaan er fake AI-foto’s en video’s, en zelfs situaties waarin mensen geswatt worden: plotseling staat de politie voor je deur door een valse melding. Digital Battle simuleert verschillende van dit soort online scenario’s waar deelnemers uit moeten ontsnappen.

Met de escape room willen we lokale bestuurders laten zien dat digitale weerbaarheid een thema is dat hun volle aandacht verdient. Zij vormen dan ook de belangrijkste doelgroep die de escape room zal ervaren. Maar we betrekken ook jongeren, zodat zij zelf ook de urgentie van het onderwerp voelen. De escape room bestaat uit verschillende kamers die elk draaien om een ander aspect van digitale weerbaarheid, zoals AI-manipulatie en doxxing. De escape room is een interactief verhaal waarin verschillende (online) gevaren worden getoond door middel van een interessant verhaal, en puzzels om het verhaal te ontrafelen.

De uitvoering van de escape room zal in overleg worden neergezet. Bestuurders uit Haarlem komen samen om het fictieve verhaal door te spelen. Wat deze escape room extra bijzonder maakt, is dat de jongeren en bestuurders tegen elkaar zullen strijden: wie ontsnapt het snelst? We zullen eerst de escape room met jongeren spelen, en daarna met de bestuurders. Door onze uitdagende games en puzzels krijgen beide groepen meer inzicht in de digitale wereld en de risico’s die daarbij horen. 

Thema: digitale weerbaarheid