#SeeSomethingSaySomething

Online shaming raakte veel jongeren, maar hoe konden wij hen laten ervaren hoe het was om slachtoffer te zijn van online shaming?
De expositie #SeeSomethingSaySomething was een meeslepende, isolerende ruimte die jongeren liet ervaren hoe het was om slachtoffer te zijn van online shaming. Het doel was om empathie te creëren (zonder te “guilttrippen”) en bewustwording te vergroten over de impact van online haat. Tegelijkertijd werd een positieve boodschap gepresenteerd, die jongeren aanzette tot actie tegen online shaming.

Wij wilden jongeren in de schoenen van een slachtoffer van online shaming plaatsen door hen een blinddoek te laten dragen en een koptelefoon op te zetten. Via de koptelefoon werd een audiofragment afgespeeld met geluiden die online pesten nabootsten, zoals gefluister, gelach of harde opmerkingen. Zo ervoeren deelnemers direct de emotionele impact van online shaming, wat hielp om empathie en bewustzijn te vergroten.

Wanneer de audio was afgelopen, konden de deelnemers doorlopen naar het positieve deel van de campagne. Hier stond een wand met ondersteunende berichten zoals: Neem actie, Zeg iets aardigs en #SeeSomethingSaySomething. De deelnemers mochten ook zelf een positieve of inspirerende boodschap achterlaten voor de volgende bezoekers.

Bij het verlaten van de expositie vroegen we de deelnemers wat ze van de ervaring vonden en wat zij dachten dat ze zelf konden doen om online shaming te stoppen. Ook vroegen we of ze ooit zelf een vorm van online shaming hadden meegemaakt. We maakten hen duidelijk dat ze er niet alleen voor stonden en dat ze altijd contact konden opnemen met hulplijnen of lokale instanties. Deelnemers die ervaring hadden met online shaming, mochten iets achterlaten op een groot prikbord. Dit gaf voorbijgangers een visueel overzicht van hoeveel mensen met online shaming te maken hadden. Verder konden deelnemers foto’s maken in een spiegel waarop de hashtag #SeeSomethingSaySomething en de boodschap “Stop online pesten” stonden. Deze foto’s konden zij op hun sociale media plaatsen voor een bredere verspreiding van het bewustwordingsinitiatief.

Wij begrepen dat deze ervaring een sterke impact kon hebben op de deelnemers, maar juist dat maakte dit concept zo krachtig. Door hen eerst in de schoenen te laten staan van een slachtoffer van online shaming, kregen ze een concreet beeld van hoe dat voelde. Vervolgens leidde de overgang naar een positieve ervaring hen naar een moment van hoop en reflectie. Hiermee hoopten we hen te inspireren om actie te ondernemen en daadwerkelijk een verschil te maken

Deel dit via:
benjamin